Magnez – jaki wybrać?

Magnez to podstawowy minerał w organizmie człowieka, niezbędny dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego –  bierze udział w wielu procesach biochemicznych, termoregulacji, jest niezbędny do prawidłowej pracy mózgu.

Wbrew powszechnie panującej opinii nie tylko Ci, którzy narzekają na skurcze mięśni mogą mieć niedobory magnezu.  Według danych zgromadzonych przez Diet and Nutrition Survey nawet 80 % populacji cierpi na choćby okresowe niedobory magnezu. Wynika to przede wszystkim ze zubożenia diety w związku z intensyfikacją upraw i stosowaniem nawozów sztucznych oraz przewagą żywności przetworzonej w codziennej diecie większości mieszkańców krajów rozwiniętych. Magnez jest mikroelementem bardzo nietrwałym i procesy przetwórcze obniżają jego zawartość w żywności, podobnie jak codzienny stres, niedosypianie, duże spożycie kawy, czy wyczerpujące  treningi. Ponadto wchłanianie magnezu osłabia spożycie zbyt dużej ilości wapnia, picie alkoholu czy zaburzenia trawienia.

Najbardziej powszechnymi oznakami niedoboru magnezu są bóle głowy, migreny, bezsenność, kołatanie serca, bolesne skurcze mięśni, uczucie ciągłego zmęczenia, rozdrażnienie, spadek możliwości umysłowych, a u kobiet zespół napięcia przedmiesiączkowego.

 

Najważniejsze funkcje magnezu to:

  • uczestnictwo w przekazywaniu impulsów nerwowych
  • wspomaganie prawidłowego funkcjonowania układu ruchu
  • wspomaganie prawidłowego wytwarzania enzymów
  • ochrona przed szkodliwym działaniem metali ciężkich
  • pośrednictwo w procesach odtruwania wątroby

 

To ile magnezu potrzebujemy jest kwestią indywidualną, optymalna dawka to 300 mg/ dzień, jednak przy dużych niedoborach czy intensywnym trybie życia powyższa dawka może okazać się za mała.

Na rynku dostępnych jest wiele form magnezu, najbardziej popularne są tabletki, ale coraz częściej magnez można kupić również w formie soli, płatków, olejków, proszku, czy nawet balsamu do ciała. Wybór jest naprawdę ogromny, a dokonując zakupu kierować się powinniśmy przed wszystkim swoimi potrzebami. Dla osób aktywnych fizycznie idealne będą kąpiele magnezowe, które pozwolą odprężyć się po wysiłku i wspomogą regenerację mięśni.

Do wykonania takiej kąpieli potrzebujemy ok. 1- 2 szklanek chlorku magnezu lub soli Epsom na wannę ciepłej wody (nie należy dodawać płynu do kąpieli). Zalecany czas kąpieli to ok. 20-30 minut. Można również spróbować moczenia nóg – tutaj na miskę ciepłej wody wystarczą 2 łyżki soli magnezowej.

 

Bardzo wygodną formą jest olejek magnezowy. To bardzo skuteczna i wygodna metoda dostarczenia organizmowi magnezu poprzez skórę, z pominięciem układu pokarmowego. Na rynku dostępne są gotowe olejki magnezowe, np. angielska firma Better You oferuje najczystszy olejek magnezowy Zechstein Inside, wydobywany w Europie Północnej ze złóż mających ponad 250 mln lat i znajdujących się milę pod ziemią. Został on zatwierdzony w ramach programu Informed – Sport i jest używany przez wielu światowej klasy sportowców.

Olejek magnezowy możemy również wykonać samodzielnie w domu z chlorku magnezu – najlepiej jakości CZDA (czysty do analizy) lub farmaceutycznej. Na początek najlepiej zacząć od proporcji 2 części wody i 1 część chlorku magnezu, a z czasem, gdy skóra się przyzwyczai możemy przygotować oliwę w proporcji 1:1. Aby otrzymać 300 ml oliwy magnezowej potrzebujemy 100 g chlorku magnezu i 200 g wody – do ciepłej wody wsypujemy chlorek magnezu i mieszany do rozpuszczenia. Następnie otrzymaną oliwę należy przelać do butelki ze spray’em, co ułatwi aplikację bezpośrednio na skórę.

 

Osoby z dużymi niedoborami magnezu mogą doświadczyć lekkiego szczypania po zastosowaniu olejków magnezowych. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie delikatne rozcieńczenie olejku wodą, tworząc mniej skoncentrowany roztwór.

 

Najlepszymi formami magnezu są:

  • cytrynian magnezu – to popularna forma magnezu, bardzo dobrze się wchłania, nawet do 90 %. Kwas cytrynowy to lekki środek przeczyszczający – o ile dobrze sprawdzi się u osób z zaparciami, to pozostałe osoby powinny uważnie dobierać dawkę.
  • jabłczan magnezu – jest to połączenie cząstek magnezu z kwasem jabłkowym, który obecny jest w większości komórek w organizmie. To najlepszy wybór dla osób narzekających na permanentne zmęczenie. Forma ta jest dobrze rozpuszczalna w wodzie i w zasadzie bezsmakowa. Ponadto badania wykazały, ze jabłczan magnezu może być pomocny przy usuwaniu aluminium z tkanki mózgowej.
  • taurynian magnezu – jest łatwo wchłaniany i bardzo dobrze sprawdzi się u osób z problemami sercowo – naczyniowymi, ponieważ działa zapobiegawczo, chroniąc przed arytmią serca. W przeciwieństwie do cytrynianu magnezu nie ma właściwości przeczyszczających.
  • glicynian magnezu (chelat magnezu) – to bezpieczna i jedna z najbardziej biologicznie wchłanialnych form magnezu, idealna do długotrwałego korygowania niedoborów magnezu.

Chlorek magnezu – bardzo szybko się wchłania i pomaga w detoksykacji tkanek.

You may also like...