Odwodnienie – przyczyny, objawy, zalecenia

Spacerowanie po upale bez wody w zasięgu wzroku może kojarzyć się jak scena z filmu dziejącego się na pustyni. W rzeczywistości jednak wiele osób pada ofiarą odwodnienia nawet o tym nie wiedząc.

Co to jest odwodnienie?

Odwodnienie pojawia się wtedy, kiedy Twój organizm traci więcej wody (np. poprzez pocenie się) niż mu jej dostarczasz, co skutkuje spadkiem zawartości wody w organizmie.

 

Każda kropla ma znaczenie

Aby zachować zdrowie, musimy pić dużo wody. Jest ona bowiem jednym z głównych składników naszego organizmu, a więc kluczowym elementem, dzięki któremu nasze ciało funkcjonuje prawidłowo. Woda jest niezbędna przy większości procesów zachodzących w organizmie – od oczyszczania oczu, wspierania trawienia, przez usuwanie odpadów i toksyn, do utrzymywania jędrnej i gładkiej skóry.

 

 Powody odwodnienia

Istnieje wiele czynników, które mogą doprowadzić do odwodnienia. Główne z nich to:

  • uporczywa biegunka lub wymioty
  • pocenie się z powodu gorączki bądź przebywania w wysokiej temperaturze
  • nadmierne spożycie alkoholu
  • problemy zdrowotne, np. cukrzyca

 

Ile wody powinniśmy pić?

W przeszłości zalecało się picie od 1,5 do 2 litrów wody dziennie, aby utrzymać dobry stan zdrowia. Jednak badania wykazały, że nie ma konkretnej ilości płynów, jakie powinniśmy dziennie przyjmować. Nasze zapotrzebowanie zmienia się zależnie od pogody, wilgotności powietrza czy aktywności. Ważne jednak, aby nie zapominać o przyjmowaniu płynów, gdy tylko poczujemy pragnienie.

 

Więcej soków, mniej kofeiny

Nie każdy lubi pić wodę. Jeśli należysz do tej grupy, sięgaj po soki, mleko czy zieloną herbatę. Unikaj z kolei napojów zawierających kofeinę, takich jak kawa czy czarna herbata – działają one moczopędnie, a więc i odwadniająco. Podobnie rzecz ma się z alkoholem. Jeśli więc już zdarzy Ci się sięgnąć po napoje wyskokowe w upale, mieszaj je z sokiem lub popijaj wodą.

You may also like...